CHRISTELIJK BELIJDEN

‘Ik geloof in de wederopstanding ...’




REEDS EN NOG NIET De Apostolische Geloofsbelijdenis, waarvan de eerste versie uit het jaar 170 stamt, spreekt van geloof in ‘wederopstanding des vleses en een eeuwig leven’. Wat dit betekent is al eeuwenlang onderwerp van interpretatie in de kerk.

Veel traditionele christelijke stromingen, zoals rooms-katholiek, orthodoxe en verschillende protestantse kerken nemen dit letterlijk.
  • Wederopstanding Bij het einde der tijden en de terugkeer van Jezus zullen de lichamen van de doden opstaan en verenigd worden met hun ziel.
  • Eeuwig leven Een reëel bestaan na de dood, in Gods aanwezigheid (hemel) of gescheiden van God (hel).
Deze visie is gebaseerd op teksten in de Bijbel zoals:
  • 1 Korintiërs 15 Paulus spreekt over de opstanding van een aards tot een geestelijk lichaam.
  • Johannes 5:28-29 ‘Allen die in de graven zijn zullen zijn stem horen en eruit komen.’
Andere stromingen, zoals moderne protestanten en vrijzinnige christenen of theologen, zien het meer symbolisch.
  • Wederopstanding Een geestelijke transformatie of een nieuw leven in Christus, niet per se een fysiek lichaam.
  • Eeuwig leven Een kwaliteit van leven in verbondenheid met God, die al begint in het hier en nu.
Sommige theologen combineren beide visies. Ze geloven in een verheerlijkt lichaam en benadrukken dat het mysterie van de opstanding niet volledig te vatten is met menselijke logica.

ROBIN TEN HOOPEN: ‘Dit te belijden betekent: het geloof in de opstanding van de doden aan het eind der tijden en het begin van Gods nieuwe wereld, waarin geen dood meer zal zijn en God alles in allen is. De opstanding van Jezus is de eerste getuige. Zijn opstanding grijpt vooruit op deze gehele opstanding. Jezus is de Eersteling en wij, die zijn lichaam zijn, mogen daar eens in delen. De term ‘des vleses’ of ‘lichamelijk’ benadrukt dat het niet gaat om een ziel die los van het lichaam voortleeft. Het gaat om de opstanding van de hele mens, waarin wij een nieuw lichaam krijgen (zie 1 Korintiërs 15). In Jezus’ dood, opstanding en hemelvaart is Gods nieuwe wereld begonnen. Dat Koninkrijk is er al deels en zal eens volledig werkelijkheid zijn. Dit is ‘het reeds en nog niet’ van de christelijke theologie.’

Jan Blankespoor
KiZ-REDACTEUR