LITURGISCH SCHIKKEN

De bijzondere taal van bloemen






‘Van donker naar licht’ en ‘Kruisweg’
OUDE KERK In de Oude Kerk is er in de Advents- en Kersttijd en Veertigdagen- en Paastijd wekelijks een mooi liturgisch bloemstuk gegroeid. Bloemen, materialen, kleurgebruik, opstelling, alles bij elkaar vertelt het een heel verhaal.

Elke week gingen twee dames bij een bijbelgedeelte of de naam van de zondag aan de slag. Als de een een idee heeft voor gebruik van een soort bloem, heeft de ander wel weer een aanvullend idee voor passend materiaal. Ze inspireren elkaar en komen door hun creatieve samenwerking tot een veelzeggend bloemstuk. 
Joke en Anneke: ‘Wij hebben de bloemschikking gemaakt met materiaal dat op dat moment beschikbaar was vanuit de tuinen. Met de Advent bloeide er nog het nodige en van wat wij kregen hebben we het gemaakt. De materialen zijn allemaal gerecycled, want ‘wi bin zuuunig’. Met de ‘Kruisweg’ in de Veertigdagentijd hetzelfde. 
Alleen voor het Kerst- en Paasstuk hebben wij bloemen gekocht.’
Bij elke schikking wordt een passend gedicht of tekst gezocht en dat wordt in de kerkdienst voorgelezen, samen met uitleg van de symboliek, zoals in de Veertigdagentijd een kruis van takken en het korter wordende kiezelpad, en met Pasen een witte lelie voor de opstanding en witte tulpen voor de kring van de gemeente. 
Zo vormt een kleine selectie uit de schepping een specifiek verhaal uit Gods Woord als dat wordt samengebracht in een liturgisch bloemstuk. Bijzonder. 

Helma Nieuwstad

Sprekende Pinksterschikking 
DE REGENBOOG In de protestantse wijkgemeente Zoetermeer-Zuid zal met Pinksteren deze liturgische schikking staan, zoals getekend op deze afbeelding. Een bloemstuk vol betekenis.

De drie hoge oranje pluimvormige bloemen staan voor de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Tegelijkertijd staan zij voor de ‘tongen van vuur’ die op de discipelen neerdaalden. 
De blauwpaarse bloemen staan voor de hemel waarvandaan de Geest is uitgestort. 
De strelitzia’s (paradijsvogelbloemen) staan voor de twaalf discipelen die de Heilige Geest hebben ontvangen en daardoor het evangelie uitdragen en wonderen kunnen verrichten. 
De gerbera’s staan voor de gemeente van Christus. Een gerbera is een open bloem. De gemeente staat er voor open om de Heilige Geest te ontvangen. 
Het mos staat voor ‘rust’, om God de Vader in je hart te kunnen ontvangen. 

Marjo van der Molen

‘Vervuld met de Heilige Geest’
ICHTHUSKERK Er wordt wel gezegd dat bloemen talen spreken! Zoals een oud gedicht van de Vlaamse priester-dichter Guido Gezelle zegt. 
De zeggingskracht openbaart zich door goed te kijken, neus en tastzin te gebruiken. Stap voor stap kan zo de taal van bloemen duidelijker worden en in een liturgisch bloemstuk tot spreken worden gebracht. 
In Zoetermeer-Noord worden al sinds jaar en dag schikkingen gemaakt bij de verschillende kerkelijke hoogtijdagen. Zoals deze sprekende voorbeelden uit de afgelopen jaren bij Pinksteren. 
In Handelingen 2:1-4 staat: 
Toen de dag van Pinksterfeest aanbrak waren zij allen bij elkaar. Plotseling klonk er uit de hemel een hevige windvlaag en er verschenen een soort vlammen, die  zich op allen als vuurtongen verspreidden. En zij allen werden vervuld met de Heilige Geest.

We hebben een keer gipskruid gebruikt (de Geest is voor ons onzichtbaar) en de vurige tongen verbeeld in gloriosa’s met hun puntige tongen.
In een andere schikking verbeeldt een tak met drie stelen de Drie-eenheid. Er is heel wat vooraf gegaan, het lijden van Jezus (druiven), de opstanding (witte rozen), Hemelvaart, en ten slotte de uitstorting van de Heilige Geest (de duif).
In de Pinksterschikking van vorig jaar 2022 staan de zeven rode anthuriums voor de vrucht van de Geest: wijsheid, inzicht, raad, sterkte, kennis, vroomheid en ontzag. De drie groene bladeren zijn gekozen om hun hartvorm en symboliseren de Drie-eenheid en Gods liefde. 

Rina Zegers en Nanja den Hertog

Mij spreekt de blomme een tale
mij is het kruid beleefd
mij groet het altemale
dat God geschapen heeft!
        Guido Gezelle (1830-1899)