DE TIJD VAN PASEN

Anders verder






Wie met aandacht de Stille Week beleeft en de weg van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag naar de Paasmorgen gaat, verandert. Wat brengt Pasen, die achtste dag van uitzicht en een nieuw begin, toen en nu teweeg? Blijft het bij de Paasjubel of begint er ook echt iets nieuws? Gaan wij anders verder en wordt dat hoorbaar, zichtbaar, voelbaar? 

Alle vier de evangelisten in het Nieuwe Testament vertellen na het lijden en sterven van Jezus over Zijn opstaan uit de dood. Alle vier beschrijven ze hoe wisselend Jezus’ leerlingen reageren op zijn verschijnen. De verhalen zijn een aaneenschakeling van hevige schrik en wegvluchten, van ongeloof en verwarring, van angst en vertwijfeling. 
De vrouwen die Jezus volgden zijn de eersten die het horen. De engelen bij het graf zeggen het hen aan en sommige ontmoeten ook Jezus zelf. Ze vallen stil of ze gaan het direct aan de andere leerlingen vertellen. Ze worden niet geloofd of zelfs voor gek versleten, het is maar kletspraat. Maria Magdalena ziet Jezus niet in haar verdriet, verblind door tranen houdt zij Hem voor de tuinman. 
Als de twee mannen uit Emmaüs zich naar Jeruzalem terughaasten na hun herkenning van Jezus in het breken van het brood in hun huis, is daar dan toch de eerste blijdschap bij de andere discipe­len, omdat ook Simon Petrus Hem gezien heeft. Maar de elf leer­lingen en anderen zitten nog wel verscholen achter dichte deuren, beangst en in de war na alle enerverende en schokkende gebeurtenissen.

Dan is daar Jezus. Hij verschijnt in hun midden en stelt hen gerust: ‘Vrees niet, wees niet bang, Ik ben het, Ik ben het zelf.’ Hij wordt niet moe dit te herhalen, steeds opnieuw, al kunnen ze het van verbazing gewoonweg niet geloven. 
En wat doet Jezus? Alsof Hij daar geen erg in heeft, geeft Hij de angsthazen en ongelovigen een opdracht waarvoor ze wel in beweging moeten komen: 
‘Ga, vertel het aan de mensen, aan alle volken, trek eropuit. 
En wees niet bang, want Ik ben bij je, mijn vrede geef Ik jullie.’ 

‘Er staat geschreven dat de Messias zal lijden en sterven, maar dat Hij op de derde dag zal opstaan uit de dood, en dat in Zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. Jullie zullen hiervan getuigenis afleggen. Ik zend jullie wat mijn Vader heeft beloofd.’ 
Lucas 24:46-49

Dat doet Hij meteen de eerste keer, dat doet Hij een week later als ook Tomas erbij is, dat doet Hij bij de ontmoeting aan het Meer van Galilea en Hij herhaalt het nog eens bij zijn opgaan naar de hemel. Jezus vertrouwt zijn opdracht niet toe aan geloofshelden, maar aan twijfelaars en schrikachtigen. Aan mensen in wie Hij gelooft en die Hij keer op keer bemoedigt: ‘Ik ben met jullie, al de dagen, tot aan de voleinding van de wereld’ (Matteüs 28). Bijzonder is dat bij de evangelist Johannes Pasen en Pinksteren als in één adem op een en dezelfde dag vallen, wanneer Jezus zijn leerlingen uitzendt en daarbij op hen blaast.  

Jezus kwam in hun midden staan en zei: ‘Vrede zij met jullie!’ Na deze woorden toonde Hij hun zijn handen en zijn zij. De leer­lingen waren blij omdat ze de Heer zagen. Nog eens zei Jezus: ‘Vrede zij met jullie! Zoals de Vader Mij heeft uitgezonden, zo zend Ik jullie uit.’ Na deze woorden blies Hij over hen heen en zei: ‘Ontvang de heilige Geest.’ 
Johannes 20:19-22

Pasen is een climax, een euforisch gebeuren en de blijdschap zakt daarna bepaald niet in. Het is ‘de achtste dag’, zoals de joodse traditie die benoemt: een ‘tijd zonder telling, een zalige werkelijkheid, een tijd van vreugde die aanhoudt’. 
De kerk heeft de tijd tussen Pasen en Pinksteren – zeven maal zeven dagen en een dag – ook al vroeg een bijzonder accent ge­geven. De betekenis van die vijftig dagen wordt zichtbaar in de kerkelijke kleuren. Het feestelijk wit van een nieuw begin op de Paasmorgen houdt zeven weken aan en kleurt naar het rood van Pinksteren, het feest van de Geest. Wat Jezus bezielde, wordt zo de bezieling van ons allemaal. 

De Vijftigdagentijd was ook een leerperiode: voor Jezus’ leerlingen tot aan zijn hemelvaart en daarna in de vroegchristelijke kerk voor de dopelingen in de Paasnacht, het moment waarop hun geloofsopvoeding, de catechese, begon. Zo’n ‘leerperiode’ kan het nu ook worden, juist voor aarzelende gelovigen. Een tijd om stil te staan bij het nieuwe begin van ‘de achtste dag’. Dat maakt dat je anders verder kunt gaan.

 Redactie Kerk in Zoetermeer


Een Helper – naar Johannes 14:26-27
God de Vader zal jullie namens mij een Helper sturen.
De Heilige Geest zal jullie alles leren, 
alles laten begrijpen wat ik jullie gezegd heb.
Vrede laat ik jullie na, 
mijn eigen vrede geef ik jullie mee;
dat is een diepere vrede dan 
die de wereld te bieden heeft.
Daarom: geef het niet op! 
Verlies de moed niet!

bewerking: Rein Algera