Uitgave van de Protestantse Gemeente Zoetermeer

Hoe lees ik de Bijbel?




HANDREIKING  Een rondje langs de redactie van Kerk in Zoetermeer leverde een persoonlijk inkijkje op van de Bijbel in ons dagelijks leven.

‘Oases, die momenten’
Ik geniet van de Bijbel zoals die wordt gelezen en uitgelegd in preken, leerhuizen en vooral de ‘close reading’ in De Regenboog! Die momenten voelen als oases in een verder wat bijbellezen betreft nogal dor gebied, want ik ben geen gedisciplineerd bijbellezer ... Daarom gebruik ik graag de app ‘Bidden Onderweg’, met tekst, muziek en onderwerpen om over na te denken en te bidden. Deze app volgt het traditionele bijbelrooster van de Rooms-Katholieke Kerk, wat vaak ook dat van de Protestantse Kerk is. Daarmee stap ik in en uit een wereld van bijbellezen en gebed, die door blijft gaan en mij weer opneemt als ik een tijd ben weggeweest.
Mieke

‘Passend bij dagelijks leven’
Ik lees uit de Bijbel als voor­bereiding op een vergadering: om er mee te openen en te sluiten. Soms na een thema-­avond of een dienst om een en ander nog eens na te lezen. Ook wel eens als er in een boek dat ik lees, naar verwezen wordt. Bijbelverhalen en bijbelteksten die mij echt raken, passen vrijwel altijd bij een bepaalde context uit het dagelijks leven. Ik put over het algemeen veel meer inspiratie uit het Nieuwe Testament dan uit het Oude, maar dat lijkt me nogal logisch voor een christen.
Jan

‘Troost en inspiratie’
Voor de opening van de maandelijkse contactmiddag gebruik ik vaak het dagboek van ds. André F. Troost, Gaandeweg Hem tegemoet. Ik lees dan voor mijzelf de bijbeltekst die daarbij hoort. Ik neem me steeds voor om thuis met de Bijbelleeskring van de Oude Kerk mee te lezen, maar ik pak toch eerder een boek, zoals van Lynn Austin. Daar haal ik veel inspiratie en troost uit. Of Psalmen­palet van Christa Rosier of gedichten van Nel Benschop, Phil Bosmans of Ina van der Beek. Ik kan in de goede zin van het woord ‘jaloers’ zijn op mensen met een vast geloof, die ‘zeker weten’. Of God gevoeld of gehoord hebben. Maar ik wil geloven in een God die er is en altijd zijn zal.
Liesbeth

‘Houvast en richting’
Ik lees de Bijbel dagelijks op verschillende manieren. Met het gezin aan tafel naar keuze een bijbelboek en soms hebben we er ook een dagboek bij. Persoonlijk maak ik gebruik van de app ‘Bidden Onderweg’ en ook wel andere hulpmiddelen bij het lezen om me te verdiepen in een bepaald bijbelboek. De Bijbel is voor mij een manier om God te ontmoeten. Ik geloof dat het woorden zijn van God aan ons gesproken. Het geeft me houvast en het geeft richting aan mijn leven.
Willeke

Hoe leest u de Bijbel?
Met behulp van een dagboekje of leesrooster zoals op pagina 8? Of een leesplan ‘De Bijbel in één jaar’? Of gewoon van voor naar achter en weer terug?
Mail het ons, we zijn er benieuwd naar! E redactie@kerkinzoetermeer.nl